diumenge, 18 d’agost del 2013

Volta al Pedraforca

Avui teníem una sortida diferent fora dels nostres dominis habituals per descobrir una nova zona, la Serra del Cadí i el Moixeró donant la volta sencera a una muntanya tan emblemàtica com és el Pedraforca.

Entre una cosa i l’altre, només tres Ciclópatas hem estat presents per carregar les bicis i fer vía amb cotxe fins a la població de Gósol. Allà ens acabem d’equipar i sobre les 9:30h. iniciem la marxa, primer donant un tomb per un corriol a la part sud de Gósol que ens ha deixat al Cap de la Creu, a prop de la sortida del poble. Desprès un tram de carretera per desviar-nos per una pista que puja cap a la Pleta de la Vila a la Serra d’en Sitja tot i que també hi ha un desviament que ens portarà fins a Saldes.

La pista és pràcticament en baixada i no té masses encants, només la d’admirar la vessant més bonica del Pedraforca i la de comprovar que tot i que llueix el sol la temperatura no és la d’estiu doncs fa fresca. També passem per algun rierol que baixa amb força. La ruta passa a prop del Camping Repòs del Pedraforca a on trobem la carretera que travessem per enllaçar amb un altre pista que te un bon tram de baixada fins troba el Bosc de Gresolet.

A partir d’aquí tenim la part més difícil de la jornada, un tram molt llarg de pujada on remuntem 1.000 metres de cop sense pràcticament descans. El paisatge és totalment alpí, primer trobem pins, després enormes boscos d’avets tot passant paral·lels a un riu anem fent via amb algunes bones rampes. Arribem al refugi i i a l’ermita de la Mare de Deu de Gresolet a on parem una estona a admirar el paisatge i a menjar alguna cosa.

La pujada no dona descans i seguim admirant els boscos que ens envolten, alguns d’avets i d’altes de faig fins coronar el Coll de la Balma, poc abans divisem un Isard però ha estat un vist i no vist . A la Balma hi ha un desviament però a nosaltres encara ens toca pujar més tot i que el terreny te menys pedres i el desnivell del camí comença a ajudar una mica més. Passem per els primers prats i sobre la cota 1.800 desapareixen els arbres per trobar ramats de vaques que pasturen.

Aviat arribem a la cota màxima de la ruta, els 1.918 metres del Coll de Torn. La pujada contínua ens ha portat 1:50h. a un ritme tranquil. Ara venen uns  quilòmetres de pla en lleugera baixada, on admirem un munt de prats plens de vaques pasturant amb una vista d’un verd aclaparador. Aquest tram ens acosta fins al Coll del Colell a on agafem un corriol net que aviat es converteix en un corriol ple de pedres però potser la part més divertida de la jornada que més endavant te un tros força divertir i ràpid fins a la carretera que va de Gósol a Josa del Cadí.

Només ens queda pujar el Coll de Josa, per fer-ho remuntem 300 metres de carretera fins divisar el GR-150, un corriol agraït al principi entre el bosc que va pujant per complicar-se força després en trialeres impossibles que ens obliga a posar peu al terra. Un cop al Coll de Josa admirem les vistes sobre Gósol i decidim segui el mateix GR-150 per baixar fins el poble.

Aquest tram és impossible de ciclar al principi, i ens obliga a baixar una estona amb la bici al coll, després la trialera es deixa fer tot i ser tècnicament complicada fins acabar en un senderó força entretingut que ens porta a l’entrada de Gósol a on arribem a les 13:45h.

A Gósol ens reunim amb la Ismargret i la Cuca que avui ens han acompanyat tot i que elles han fet via a peu cap el Pedraforca directes des de el poble. Comentem la jugada en una terrassa de la plaça de Gósol i decidim dinar allà mateix per fer una mica de turisme després i pujar amb el cotxe al mirador del Gresolet, a prop del refugi Lluís Estasen, per admirar la muntanya des d’un altre angle i també poder veure de lluny bon troç del recorregut que hem fet pel matí.

Han sortit 42 Km. amb 1.350 metres de desnivell positiu acumulat en 3:20h. pedalant. Una sortida que ha tingut l’encant de la natura per sobre de les fites ciclístiques i que hem fruït d’allò més i com sempre amb una excel·lent companyia.